• 12 tips voor jongeren die thuis zitten:

    Nu je niet naar school kunt gaan is het zoeken hoe je een (nieuw) ritme kunt vinden.

    Hierbij de volgende 12 tips:

     

    1. SO! Overzicht. Maak een weekplanning die haalbaar is om je aan te houden. Tip: mooi moment om ook uitstelgedrag aan te pakken. Wat zijn je favoriete uitstel smoezen? Nog een aflevering kijken op Netflix en dan begin ik aan die schoolopdracht...) Herken ze, zet ze op papier en zet er een helpende actieve gedachte tegenover.
    1. SO! Communicatie! Zorg dat je je wensen, dromen en doelen deelt met anderen. Niets geen wensen niet hardop uitspreken. Schreeuw ze van de daken (of op social media) wat je wilt gaan doen, zodat anderen je er ook aan kunnen houden.
    1. SO! Time! Neem juist nu eens lekker de tijd voor een goed gesprek met anderen. 1 op 1 uiteraard in deze tijd per video of telefoongesprek. En trek eens de stoute schoenen aan. Ga nu juist eens contact zoeken met iemand met wie je dit (persoonlijk) eigenlijk (nog) niet aandurft. Of waar je een oogje op hebt bijvoorbeeld. Deze tijd geeft ook nieuwe mogelijkheden.

    2. SO! Structuur! Hou zoveel mogelijk het normale ritme aan van de dag. Op tijd opstaan, schoolplan, bedenk samen met school wat je kunt doen. En maak samen met je klasgenoten huiswerk via videobellen. Ook SO! heeft advies en week en dagplanners die je kunt gebruiken hiervoor. Presenteer ook wat je gedaan hebt eind van de dag aan ouders, broer(s) of zus(sen). En geef elkaar les, of maak een vlog, SO! kun je het ook beter onthouden.
    1. SO! Relaxxx! Veel jongeren hebben hoge eisen gesteld aan zichzelf. Prestatiedruk en faalangst spreekt voor veel jongeren een rol. Ontspan ook voldoende. Zoek fitnesss, yoga of mindfulness oefeningen. Of denk aan muziek. Of even niets doen. Gebruik bijvoorbeeld de gratig VGZ app voor ontspanningsoefeningen. Heb je toch last van piekergedachten, stress, praat erover. Ook via SO! Trainingsbureau is er hulp mogelijk.
    1. SO! Challenge! Ga de uitdaging aan met jezelf. Wanneer alles anders is, kun je gedrag ook het beste veranderen. Dus wil je stoppen met gamen, roken, of een andere ongezonde gewoonte. Nu is het moment. Hou je vorderingen bij, en zoek veel bezigheden, sport of afleiding. Het gaat je SO! lukken. Hulp nodig? Neem contact op met ons.
    1. SO! Money! Verdien geld nu op andere manieren. Gebruik de positieve kant van deze situatie en begin je eigen bedrijf. Doe eens iets waar je interesse ligt, waar je zin in hebt of zoek uit waar je meer over wilt weten.
    1. SO! Eigen keuze! Ga eens samen in deze vrije uren iets leuks doen. Samen koken, natuurkundige proefjes doen samen of samen een (actief) spel doen. "Just dance" er doorheen. SO! Versterk je meteen de onderlinge band samen.
    1. SO! Sociaal! Gebruik ook een sociale les in je rooster, en leer jezelf beter kennen en werk in thema's. Mooie tijd om jezelf beter te leren kennen! Het is best een lastige tijd voor jou en familieleden.

    2. Humor. Maak wat luchtige grappen (op social media kan dat - binnen de perken- leuk zijn) of met je eigen vrienden.

    3. SO! Online Er zijn veel mogelijkheden. Hou contact met elkaar.Zodat anderen niet gemist worden.

    4. SO! Behulpzaam. Help anderen in deze tijd waar je kunt. Er ontstaan veel mooie initiatieven voor anderen die ziek zijn, juist extra moeten werken, eenzaam zijn of angstig worden. Kijk wat jij kunt doen en voor de initiatieven via social media wat je kunt doen om anderen te helpen. Je voelt je nuttig en nodig!

     

    Vr gr, SO! Team Je trainers zijn gewoon bereikbaar, Trainingen gaan door. We zijn er.
    Wil je je juist aanmelden? 0615600122 info@sotrainingsbureau.nl of via het contactformulier van de website.

    SO! Tot ziens