• 5 tips voor de drukke feestdagen

    De feestdagen komen er bijna aan. Voor sommige mensen is dat de gezelligste tijd van het jaar, maar je kunt het ook een beetje too much vinden. Heb jij tijdens deze periode het gevoel dat er van alles van je wordt verwacht? Of vind jij het soms te druk om al die mensen om je heen te hebben? Daarin sta je niet alleen. SO! Trainingsbureau geeft jou vijf tips om de feestdagen op een voor jou prettige manier door te komen:

    1. Let op de signalen die je lichaam je geeft.
      Welke signalen geeft je lichaam je? Voel je je moe, is je hartslag/ademhaling hoog, voel je je gespannen of gestrest? Neem die signalen serieus, ze zijn er niet voor niets! Sta er even bij stil. Adem rustig in en uit naar je buik of doe de SO! Spierspanningsoefening:
      • Span je voeten en je tenen aan en ontspan ze vervolgens
      • span je benen aan en ontspan ze
      • ga zo door je hele lichaam, span een voor een al je spiergroepen aan en ontspan ze
      • als laatste span je alle spieren in je gezicht aan, en ontspan ze
    2. Pak je rust! Als je de kerstdagen als druk ervaart, is het goed om de dag(en) ervoor en erna te ontspannen. Waar rust jij van uit? Het is tenslotte ook vakantie. Slaap uit, maak een wandeling, kijk een serie of doe een spelletje met je ouders. Als je lichaam meer energie heeft tijdens kerst en ook daarna even kan bijkomen, zit je waarschijnlijk ook lekkerder in je vel. 
    3. Durf keuzes te maken. Vragen al je vrienden of je naast kerst en nieuwjaar ook nog met hen gaat winkelen, afspreken of logeren? Neem de tijd om erover na te denken waar jíj zin in hebt. Plan bijvoorbeeld maar 1 ding per dag in, of om de dag. Of spreek met je vrienden af dat je ’s ochtends nog kunt laten weten of je wel of geen zin hebt die dag. Dat lijkt misschien een grote stap om te zetten, maar je vrienden willen vast ook dat jij een fijne vakantie hebt.
    4. Bespreek het met je ouders en maak er afspraken over. Moet je met kerst bij al je familieleden op bezoek en zie je daar tegenop? Bespreek het met je ouders en vindt een tussenweg. Misschien kunnen jullie de familiebezoekjes ook over de dagen voor of na kerst verdelen, hoef je niet mee naar die ene tante die heel ver weg woont, omdat ze het ook heel leuk vindt als je haar even belt, of spreek dat wanneer je voelt dat de spanning in je lichaam toeneemt, je even ergens anders mag zitten met een boek/telefoon/muziekje om tot rust te komen.
    5. Lucht je hart. Het lijkt misschien moeilijk om tegen mensen te zeggen als jij niet zo lekker in je vel zit deze dagen, terwijl iedereen het gezellig en leuk lijkt te vinden. Het is belangrijk dat je je gevoelens deelt met iemand die je vertrouwt en je hart kunt luchten.  

    Kunnen wij je verder helpen?

    Wil jij graag advies of hulp om erachter te komen wanneer bij jou de spanning oploopt en hoe je daar het beste mee om kunt gaan? Of ben jij een ouder en merk je dat je kind of puber last heeft van teveel prikkels en drukte? Bij SO! Trainingsbureau leren wij je via individuele trainingen of groepstrainingen hoe je om kunt gaan met (te veel) prikkels en/of stress, keuzes te maken, maar ook welke stappen je kunt nemen om aan iemand te vertellen waar jij mee zit.

    Heb je vragen of wil je meer weten, neem gerust contact met ons op!  Dat kan via het contactformulier of via tel.nr. 06 15600122.