• Met deze vier tips kun jij je kind helpen bij zijn/haar angstgedachtes

    Vraag: ‘’Mijn dochter van negen is vaak bang om alleen te slapen. Past deze angst bij haar leeftijd? Zo ja, hoe moet ik hier op reageren?’’

    Advies: Alle kinderen zijn weleens bang. Dat is een normale emotie. Angst kan ook een heel nuttige emotie zijn. Dit komt, omdat het ons kan beschermen als er ergens gevaar dreigt. Angst kan echter soms ook in de weg zitten. Een voorbeeld hiervan is dat je kind bang kan zijn om te gaan slapen. Dit kan onder andere komen, omdat ze bang zijn dat er een vreemde man de kamer binnen komt. Jongens zijn meestal beter in het verbergen van angst dan meisjes.

    Na de kleuterklas beginnen kinderen minder in hun fantasie te geloven en krijgen ze meer werkelijkheidsbesef. Hierdoor kunnen ze over situaties die zij hebben meegemaakt, langer blijven na denken of bijvoorbeeld een enge film als werkelijkheid zien. Wanneer een meisje van negen bang is om te slapen, past dit dus heel goed bij haar leeftijd. Wanneer kinderen jonger zijn kun je nog meegaan in hun fantasie. Dit doe je bijvoorbeeld door uit te leggen dat je monsters uit de kast kunt wegjagen met magische stenen. Bij een meisje van negen gaat dit helaas niet meer werken, waardoor je haar moet helpen om haar angst beter te leren begrijpen. Je zou haar dan moeten leren hoe ze om kan gaan met haar angst. Daar hebben wij tips voor!

    Tip 1: Neem de angst van je dochter serieus. Ondanks dat ze in haar bed niet in een levensbedreigende situatie zit, voelt zij wel echt angst. Haar lichaam wekt stoffen op waardoor ze bang is. Voor haar is de angst dus realistisch. Vlak haar angst dus niet af me ‘stel je niet zo aan’, maar ga het gesprek aan over haar angst. Stel vragen zoals: waar ben je dan bang voor en waarom denk je dat dat zal gebeuren?

    Tip 2: Help haar vervolgens om realistisch te zijn. Benoem bijvoorbeeld dat alle deuren op slot zitten en er geen vreemde mensen het huis in kunnen komen. Mocht het ze toch lukken, dan zijn papa en mama beneden en die kun je altijd roepen. Papa en mama zullen je dan beschermen.

    Tip 3: Help je dochter door opzoek te gaan naar positieve gedachtes. Deze tip is daar handig bij en heb ik zelf van mijn moeder gekregen. Mijn moeder stelde mij namelijk altijd de volgend vragen:

    -          Wat voor leuks heb je vandaag allemaal gedaan?
    -          Waar kun jij echt van genieten?
    -          Wat vind jij zo leuk aan jouw sport?

    Door deze positieve gedachtes lukte het mij om mijn angst aan de kant te zetten. In het begin had ik daar mijn moeder nog voor nodig, maar later kon ik dit zelf. Hoe vaker je dochter dit dus oefent hoe makkelijker het wordt.

    Tips 4: Laat je dochter weten dat je in de avond nog even bij haar bent gaan kijken. Dit geeft je dochter het gevoel dat zij gezien en gewaardeerd wordt. Geef je dochter ook een compliment, omdat ze het heel goed gedaan heeft. Op deze manier leert ze dat ze sterker is dan de angst. Zij kan de angst dan aan.

    Heb je nog vragen over hoe jij jouw kind kunt helpen met zijn of haar angst? Wij geven graag persoonlijk advies op maat! Neem contact met ons op via: Sabina bos 0615600122 / info@sotrainingsbureau.nl of via het contactformulier van de website.