• Puberteit en onzekerheid

    Vraag: Mijn dochter voelt zich vaak aangevallen wanneer ik opbouwende kritiek of advies geef. Hierbij wordt ze boos, kapt ze het gesprek af en gaat boos naar haar kamer. Het werkt vanuit beide kanten frustrerend, omdat ik op deze manier geen advies meer wil/durft te geven omdat er dan weer een conflict zou kunnen ontstaan. Hoe kan ik als ouder advies geven zonder dat zij het gevoel heeft dat ik kritiek heb op haar als persoon? Of hoe kan ik aangeven dat ik het goed bedoel en geen kritiek heb op haar als persoon?

    Hoe los ik het op?
    Advies: 
    Probeer op een moment dat jullie beiden niet hoog in jullie emotie zitten het gesprek aan te gaan, waarbij je als ouder gericht doorvraagt over haar gedrag wat ze laat zien. Stel hierbij vragen als waarom ze zo reageert, wat ze voelt op dat moment en wat voor haar wel helpend is m.b.t. de opbouwende kritiek ontvangen. Hierdoor geef je je dochter de kans om uitleg te geven hoe zij de opbouwende kritiek ervaart waarbij je haar zelf laat bepalen wat voor haar gewenst is. Dit is tevens passend bij haar leeftijd omdat je op deze manier haar stap voor stap de verantwoordelijkheid geeft.

    Puberteit
    De puberteit is voor veel jongeren een periode waarin ze grote veranderingen ondergaan op allerlei vlakken. Pubers kunnen onzekerheden ervaren gericht op hun veranderende lichaam, wat kan worden versterkt omdat ze geneigd zijn zich voortdurend te vergelijken met anderen. Daarbij worden er nieuwe eisen van hen gesteld. Het is ‘normaal’ dat ze daarom onzeker worden of twijfelen of ze wel of niet aan de eisen kunnen voldoen. Wat bij pubers vaak wat anders gaat dan bij een volwassene, is dat het voor pubers lastiger kan zijn is om een ‘mislukking’ te relativeren en in het juiste perspectief te zien. Hierdoor schatten pubers de gevolgen van een ‘mislukking’ vaak te groot in en kunnen zij zich sneller aangevallen voelen. Dit heeft als reden dat iets wat vaak objectief ‘vervelend’ is, een puber aan kan voelen als iets ‘verschrikkelijks’. Dit kan ervoor zorgen dat pubers in een negatieve spiraal terecht kunnen komen, waardoor ze situaties kunnen gaan vermijden of de angst hebben voor een negatieve ervaring. Hierdoor wordt de onzekerheid in stand gehouden. Zoals je in de vorige blog kon lezen gericht op schoolwerk en de pubertijd (https://www.sotrainingsbureau.nl/schoolwerk-en-de-pubertijd/), is het belangrijk dat pubers succeservaringen opdoen waarbij ze deze succes ook vieren. Wanneer je dochter weer een succeservaring erbij heeft, zorgt dit ervoor dat ze stapsgewijs hun zelfvertrouwen opbouwen.

    Veel succes!