• Onze kinderen en de invloed van social media

    De digitale wereld is niet meer uit ons leven weg te denken. Digitale mogelijkheden zijn enorm. We gebruiken het allemaal, jong en oud, op elk moment van de dag. De meningen zijn verschillend of dit positieve of negatieve ontwikkelingen zijn. Welke invloed heeft *social media eigenlijk op ons?
    Volg vandaag in deze blog het gesprek tussen Karen Geerdink, beroepsprofessional van BSO de Salamander bij de organisatie Welschap en Sabina Bos eigenaar van SO! Trainingsbureau. 
    Karen: "Het is een boeiende vraag. Welke invloed heeft social media op de sociaal emotionele en lichamelijke ontwikkeling van kinderen? We hebben de mogelijkheid het elk moment van de dag te gebruiken. We hebben smartphones, Ipads, smart tv's, laptops..."
    Sabina: "Er is inderdaad een breed scenario aan mogelijkheden. Iets wat een verrijking kan zijn. Maar hoe zorg je dat dit zo blijft? Dit gaat niet vanzelf en vraagt creatieve ideeën hoe we social media en digitale mogelijkheden op een goede manier kunnen gebruiken voor kinderen en jongeren. Het effect kan daardoor zelfs heel positief zijn. Natuurlijk zijn er ook negatieve effecten te noemen. De lichamelijke gezondheid bijvoorbeeld van kinderen. Denk aan overgewicht bij kinderen, spelen kinderen bijvoorbeeld te weinig buiten? Mogelijke oogafwijkingen en problemen in lichaamshouding. Dit laatste doordat kinderen en jongeren teveel in dezelfde houding achter een scherm zitten. Maar denk ook aan sociaal emotionele klachten die bij (overmatig gebruik)van social media problemen kunnen ontstaan zoals somberheidsklachten".
    Karen: "De digitale mogelijkheden zijn gemakkelijk en handig. Het werkt lekker snel. Mogelijkheden van de 21e eeuw zijn belangrijk voor kinderen om zich te handhaven in de maatschappij. Die insteek is positief. Maar het vraagt aandacht voor balans en bewustwording?"
    Sabina: "Ja dat denk ik wel. Voor kinderen en jongeren is het filteren en omgaan met de hoeveelheid prikkels een uitdaging. De nieuwe generatie, Generatie Z, kan snel schakelen en leren. Deze jongeren zoeken informatie op internet op en legt contacten via social media en What's-app. Dat is heel handig en vindingrijk.
    Verdieping in de materie, het ontwikkelen van social skills en kritische denkvaardigheden kan echter lastiger zijn. Het is van groot belang voor het onderwijs en opvoeders om kinderen en jongeren daarin te begeleiden. Dit om kritisch te blijven en te selecteren in de hoeveelheid van de informatie voor hen.
    In de sociale ontwikkeling is balans in écht contact met anderen versus contact via social media belangrijk. Het creëren van een positief imago via social media en dit behouden kan kinderen jongeren stressklachten geven. Een tegenbeweging kan naast een positief gebruik van social media goed zijn.
    Karen en Sabina geven 5 tips:
    Tip 1. Omarm de digitale wereld. Wees niet te bang voor negatieve effecten.
    Tip 2: Gebruik de digitale mogelijkheden en social media op ludieke wijze in echt contact in de realiteit.
    Hoe? In spelvorm, in gesprekken, vragen / quizvormen en discussies, filmpjes ter introductie van opdrachten en activiteiten (ter inspiratie) die je met kinderen en jongeren kunt doen.
    Tip 4: Speel ook eens kritische denkspelletjes (zoals wat is waar?). Dit is leerzaam en leuk, ook voor kinderen in de kinderopvang en BSO weet Karen uit de laatste ervaringen! Zo begeleid je hen bij de interesses vanuit social media én stimuleer je social skills.
    Tip 5: (Jawel!), het blijft belangrijk: Rustmomenten, prikkels beperken en bijvoorbeeld naar buiten, de natuur in!
    Conclusie:
    Karen en Sabina concluderen dat verandering en vooruitgang positief is. Belangrijk is als opvoeder (in de breedste zin van het woord opvoeder) alert blijven en open in gesprek gaan met kinderen en jongeren. Door digitale mogelijkheden en social media meer samen met kinderen te gebruiken als middel kunnen we meer verbinden met generatie Z en een positief rolmodel zijn".
    Karen neemt dit mee in haar werk met de kinderen bij BSO de Salamander en haar eigen kunstatelier 'KunstvanKaren'. Ook SO! Trainingsbureau gaat hier actief mee aan de slag in workshops voor pedagogisch werk en onderwijs. Maar ook door die leuke tegenhangers te organiseren zoals Kids & Art en de SO! Naar Buitendagen!


    *Social Media is een verzamelnaam voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met tussenkomst van professionals, de inhoud verzorgen. Netwerken zoals Facebook, Instagram, You Tube, Twitter, Pintrest, Pasaca, Musical.ly, maar ook e-mail vallen hieronder. Wij nemen de faciliteiten zoals Wahts-app en andere apps ook mee in deze discussie.