• In elke klas (zowel in het basis als voortgezet onderwijs) worden gemiddeld een of twee kinderen gepest. Iedere leerling die gepest wordt óf anderen pest kan daar nog lang last van hebben. Ieder kind die gepest wordt is er nog een teveel.
    Maar hoe kan dat nou eigenlijk ontstaan, pesten? 
    Een groepsproces kan complex zijn in een klas. Daarbij heeft ieder kind talenten in de omgang met anderen maar soms ook sociale vaardigheden die nog minder goed ontwikkeld zijn. Ook is het groepsproces zelf iets wat expertise en inzet vraagt om hier grip op te krijgen. Een groep kan een positieve ontwikkeling doormaken maar dit kan ook anders uitpakken. De leerkracht is hierin de eerste schakel om het aan te pakken. Het thema van de week Tegen Pesten is niet voor niets: "Laat je zien" met aandacht voor de vertrouwensband tussen de leerling en de leerkracht. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Want hoe krijg je er nu zicht op? Er kan in een fractie van een seconde van alles tegelijk gebeuren in een groep. En hoe kun je juist in sociale omgang met elkaar leren wat je leerpunten en talenten zijn?
    SO! Trainingsbureau geeft psychosociale hulp en begeleiding in trajecten op maat voor kinderen in samenwerking met hun ouders en leerkrachten en professionals. Deze samenwerking en persoonlijke benadering is succesvol gebleken. Want immers elke situatie en elke groep/ klas is anders. Een kant en klare aanpak in het aanpakken van pesten is er niet. En juist daar is SO! Trainingsbureau goed in: Methodes op maat. Elk kind is immers uniek. En elke leerkracht ook!
    Vandaag hebben wij dit in het Project bij Basisschool de Vlieger in Alkmaar ook mogen ervaren samen met de klassen van de bovenbouw. We geven hier een project met een reeks trainingen de Veilige klas - de Veilige groep. We doen hierbij observaties om zicht te krijgen op de kinderen en de groepsdynamiek. Dit is intensief en vraagt doorzettingsvermogen.

    Ik ben samen met mijn collega's Jelena en onze MWD stagiaire Femke heel trots op de openheid van de kinderen en de leerkrachten. #Hoe dan? Eerst hebben wij teambuilding activiteiten gedaan. Leermomenten zijn daar waar het ook juist niet lukt in de omgang met elkaar. Bijvoorbeeld in de samenwerking, in leiderschap, in afstemmen op elkaar, kunnen we samen kijken wat er nodig is. Hoe ga je daarmee om met elkaar? En wat wordt de volgende stap in het opbouwen van een groep? Vandaag zijn we meer de diepte in gegaan in thema's zelfbeeld, assertiviteit en veiligheid. Voel je je veilig, wordt er wel eens gepest en hoe kijk je naar jezelf? Belangrijke thema's in het aan (durven) gaan van met confrontaties met elkaar. Hierover het gesprek aangaan is niet makkelijk. Knap dat hier ruimte voor is in deze klassen. En wat super dat deze basisschool hier op inzet! 
    Ook in de psychosociale hulp en trainingen op maat (individueel en in kleine groepen) komt het omgaan met conflicten, emotieregulatie en weerbaarheid naar voren. Daarin komen we kinderen en jongeren tegen die dit eerst heel moeilijk vonden. Zowel in begrenzen van jezelf (snel boos worden bijvoorbeeld) als in grenzen aangeven aan anderen.
    Wat ben ik trots en dankbaar dat ik daar elke keer weer een onderdeel van mag zijn in dit proces om kinderen, jongeren en hun ouders de stappen te leren en vooral het persoonlijk te kunnen maken want dan ben je pas gezien (Laat je zien kan alleen wanneer de ander goed kijkt en luistert. En ook wanneer je gezien wilt worden).
    Wat heb jij nodig, praktisch morgen wanneer jij weer naar je klas, stage, werk, sport, bijbaan gaat. En hoe kunnen je ouders je daarbij helpen. SO! Doen is het beste denken. Sociaal Optimaal. Meer weten: Neem gerust contact op:  info@sotrainingsbureau.nl